Vraag & Antwoord

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op via helpdesk@nawaka.scouting.nl.

Onderwerpen

Algemeen

Nawaka 2022 is van maandag 8 augustus t/m woensdag 17 augustus 2022

Nawaka 2022 wordt op Scoutinglandgoed Zeewolde georganiseerd.

De interne doelgroepen zijn de leeftijdsgebonden groepen van het waterwerk en binnen Nawaka zijn dit de welpen, scouts en explorers.

Welpen

De welpen, verwachte leeftijd van 7 tot 11 jaar, hebben de mogelijkheid om 5 dagen mee te draaien op Nawaka. Halverwege Nawaka 2022 zal er een wissel zijn van de welpen om zo een zo groot mogelijke groep deel te kunnen laten nemen.

Scouts

De scouts in de leeftijd van 11 tot 15 jaar, zijn de grootste groep deelnemers aan Nawaka 2022. Scouts maken actief kennis met de activiteiten van het spelaanbod van Scouting Nederland. Scouts worden gestimuleerd om kennis te maken met deelnemers van andere, ook buitenlandse, groepen om samen met hen activiteiten te ondernemen.

Explorers

De explorers; 15 tot en met 19 jaar oud. Bij deze speltak zal een ruimere leeftijdsgrens gehanteerd worden. De reden hiervoor is dat in de praktijk bijna alle watergroepen de leeftijdsgrens ruimer stellen voor explorers. Als we deze speltak limiteren op de leeftijd tot en met 17 jaar zou dit betekenen dat een groot deel van de water-explorers niet deel kunnen nemen als jeugdlid en het verwachtte aantal explorers zeker niet gerealiseerd wordt. Het spelaanbod zal gericht zijn op de officiële leeftijdsgrenzen.

Roverscouts

De roverscouts, 18 tot 21 jaar, kunnen als medewerker deelnemen aan Nawaka.

Groeps (bege-)leiding

De leiding van deelnemende groepen is primair verantwoordelijk voor begeleiding en verzorging van deelnemende kinderen van hun groep.

Inschrijving

Inschrijven voor het Nawaka gaat via ‘Scouts Online (SOL) ‘ , het online inschrijfsysteem van Scouting Nederland. Per speltak van je groep moet er eerst een groepsinschrijving gedaan worden. Dit doet de leiding van de speltak. Alle deelnemers worden aan deze groepsinschrijving ‘gehangen’ en zo ingeschreven voor Nawaka. Om je in te schrijven moet je eerst inloggen in scouts Online. Hiervoor moet je jouw inloggegevens van Scouting Nederland gebruiken, en daarna klik je op de inschrijfknop voor jouw speltak.

Nee, de enige manier van inschrijven is via Scouts Online met een account.

Heb je nog geen account, maar je bent wel lid van Scouting Nederland, dan kun je een inlog-account aanvragen. Ga hiervoor naar de website van Scouts Online. Klik op ‘login’ en daarna op de optie ‘inlog-account aanvragen’.

Buitenlandse deelnemers zijn lid van de WOSM of WAGGS via hun landelijke organisatie. Buitenlandse groepen moeten contact opnemen met de helpdesk voor hun inschrijving.

Ga naar de login-pagina van Scouts Online. Hier kun je kiezen voor ‘een nieuw wachtwoord aanvragen’. Je krijgt nu een nieuw wachtwoord. Dit wachtwoord kun je later weer veranderen, nadat je bent ingelogd.

Dit probleem zul je zelf creatief moeten oplossen. Misschien kun je het e-mailadres van iemand anders gebruiken, bijvoorbeeld dat van je ouders. Om een bevestiging van je inschrijving te kunnen sturen, of andere belangrijke informatie tijdens en na inschrijving, is het belangrijk dat je een geldig e-mailadres opgeeft. Gebruik bij voorkeur geen Hotmail- of Yahoo-adres. Dit geeft regelmatig problemen.

Nee, dit kan niet.

Inschrijven kan alleen digitaal, via het algemene inschrijfsysteem van Scouting Nederland. De inschrijving is op die manier gekoppeld aan je lidnummer.

De vrijwilligers van de helpdesk kunnen geen geprinte of gemailde inschrijvingen verwerken. Zij mogen namelijk geen formulieren voor deelnemers invullen omdat er o.a. een iDEAL-betaling plaats moet vinden. Vind je het inschrijven via het internet echt te lastig, schakel dan de hulp in van een bekende.

We hebben enkele meldingen gehad van deelnemers die het inschrijfformulier niet goed konden invullen, omdat de tekstinvoer versprongen. Dit kan gebeuren bij mensen die een verouderd besturingssysteem gebruiken in combinatie met een verouderde browser.

Het probleem is eenvoudig op te lossen. In Internet Explorer kun je de zogenaamde “compatibiliteitsweergave” instellen. Dit kan door op het knopje naast de adresbalk te klikken (het knopje lijkt op een gescheurd papiertje) of door in het menu “Extra” de optie “compatibiliteitsweergave” aan te vinken. Let op! Doe de inschrijving bij voorkeur op een laptop of desktopcomputer. De inschrijving kan op een tablet fout gaan!

Ja hoor. Alle leden van Scouting Nederland kunnen hun eigen ledengegevens inzien en wijzigen. Log hiervoor in op Scouts Online en klik in het Mijn Scoutingmenu op ‘Mijn persoonsgegevens’. Hier kun je je adresgegevens en e-mailgegevens aanpassen. De nieuwe gegevens worden automatisch aangepast in de inschrijfgegevens van Nawaka.

Je kunt dit zien door in te loggen op Scouts Online.

Nadat je hebt ingelogd, kun je aan de linkerkant van je scherm het “Mijn Scouting Menu” vinden. Klik in dit menu op “Mijn Inschrijvingen”. Hier is jouw inschrijving te vinden. In het tabblad “Inschrijfformulier” kun je de inschrijving terug vinden. Wil je het formulier aanpassen dan klik je onderaan het formulier op “Inschrijving aanpassen”, wijzig je de gegevens en sla je het formulier weer op.

Het kans soms gebeuren dat je een iDEAL-betaling niet lukt, bijvoorbeeld door een internetstoring. Probeer het later nog eens.

Nee, het is niet mogelijk om te betalen met een handmatige overboeking. We kunnen deze overboeking namelijk niet koppelen aan een inschrijving.

Je kunt annuleren door in te loggen op Scouts Online. Na inloggen klik je links in het My Scout Menu op ‘Mijn gegevens’. Kies nu het tabblad ‘inschrijvingen’. Hier is de inschrijving te vinden. In het tabblad “deelnamestatus” kun je aangeven dat je wilt annuleren. Je moet dan wel een reden opgeven.
Kosteloze annulering is mogelijk tot en met 12 december 2021. vanaf 13-12-2021 zijn er annuleringskosten

Vrijwilligers (18+) kunnen we altijd gebruiken. In het overzicht van openstaande vacatures vind je alles waar op dit moment behoefte aan is.
Geef op de vacature aanmelding aan dat je ook als welpenleiding naar Nawaka komt.

Kan een leiding niet het hele Nawaka aanwezig zijn en komt er een vervanger dan moet je voor Nawaka contact opnemen met de helpdesk, via helpdesk@nawaka.scouting.nl. Met de helpdesk kun je de detail afspraken maken.

Je moet je samen met de deelnemer die je gaat vervangen melden bij Het Kompas.

Ja, (bege-)leiding moet in het bezit zijn van een VOG en deze moet geregistreerd staan in Scouts Online.

Sociale veiligheid binnen Scouting Nederland is vanzelfsprekend en heeft een belangrijke prioriteit om op al die niveaus binnen Scouting goed geborgen te worden.

Behalve methodieken hoe je sociale veiligheid bespreekbaar maakt en toepast op ieder niveau, is het aanvragen van een VOG (verklaring omtrent het gedrag) een van de middelen die wij al jaren voor onze vrijwilligers aanvragen.
De landelijke raad heeft in december 2014 besloten dat, in verband met de juridische aansprakelijkheid van ieder bestuursniveau, het verstandiger is om ook ieder bestuursniveau waarop een vrijwilliger actief is, een VOG aan te laten vragen. Om dit allemaal op de juiste manier te kunnen doen en te verwerken is Scouts Online inmiddels aangepast.
Alle leidinggevenden die aanwezig zijn moeten een VOG hebben. Heb je deze nog niet voor je eigen groep aangevraagd, dan moet de groep de VOG voor je aanvragen. Voor de handleiding zie deze link.

Nawaka is een landelijke ledenactiviteit van Scouting Nederland. Daarom is er voor alle deelnemers een collectieve secundaire ongevallen- en WA-verzekering van kracht.

Voor een reisverzekering en een ziektekostenverzekering moet je zelf zorgen. Nawaka is niet aansprakelijk voor verlies, schade of diefstal van materiaal en persoonlijke bagage.

Voorkeur aangeven kan, we kunnen echter niet garanderen dat je in deze week geplaatst wordt.

Financiën

De kampprijs voor scouts en explorers bedraagt €309,00 als je je inschrijft voor 12 december. Daarna is het tarief €324,00. Welpen betalen €155,00 bij inschrijving voor 12 december, daarna is het tarief € 163,00. Lees meer op kampprijs pagina.

De kosten voor zowel leiding als jeugdleden zijn gelijk.

Ja, elke deelnemer en medewerker krijgt een kampdas en een T-shirt.

De betaling van de kampprijs kan alleen per iDEAL.

Bij de inschrijving geef je aan of de penningmeester gaat betalen of dat je zelf de betaling gaat doen. De link voor het betalen ontvang je rond 28 februari 2022 voor de aanbetaling en rond 1 mei 2022 voor het restant.

Veiligheid

Brandveiligheid

Nee, een kampvuur is niet toegestaan. Een kampvuur / open vuur is alleen toegestaan op vooraf aangegeven momenten en punten.

Een fakkel is open vuur dus niet toegestaan.

Enkel een gasbarbecue is toegestaan.

Drugs, alcohol en roken

Het verhandelen, bezit of gebruik van verdovende middelen (waaronder softdrugs) is tijdens alle Scouting activiteiten (dus ook buiten het terrein) verboden en leidt tot onmiddellijke verwijdering van het evenement. Van deze verwijdering worden het Landelijk Bestuur van Scouting Nederland en de eigen Scoutinggroep in kennis gesteld; bij minderjarige leden worden de ouders/verzorgers, direct op de hoogte gebracht. Er vindt geen teruggave plaats van betaalde bijdrage.

  • Het drinken van alcohol is alleen toegestaan conform de daarvoor geldende wetgeving en alleen op vastgestelde locatie.
  • Verkoop van alcoholische dranken, op andere plaatsen dan de vastgestelde locaties, is niet toegestaan.
  • Het drinken van alcohol door deelnemers, die aan de wettelijke leeftijdseis van 18 jaar voldoen, valt altijd onder de verantwoordelijkheid van de eigen groep / (bege-) leiding. Bij alcoholmisbruik of overlast t.g.v. alcoholgebruik zal door de organisatie handhavend worden opgetreden.
  • Deelnemers die onder invloed van alcohol zijn, en onder de wettelijke bepaalde leeftijdsgrens zijn, zullen door de organisatie, in samenwerking met de verantwoordelijke (bege-) leiding, overgedragen worden aan hun ouders/verzorgers (ongeacht het tijdstip). Er vindt geen teruggave plaats van betaalde bijdrage
  • In ruimtes waar alcohol verkocht wordt, is de verkoop aan en het drinken van alcohol onder de wettelijke leeftijd van 18 jaar verboden.
  • Het nuttigen van alcoholhoudende drank is toegestaan binnen de omgeving van de groep in de huiselijke sfeer (ofwel in een tent, ofwel in een wachtschip).
  • Toezicht en handhaving op het gebruik van alcohol in de huiselijke sfeer binnen de deelnemende groepen zijn in eerste aanleg de verantwoordelijkheid van de groeps (bege-) leiding. Hier zal het evenement niet handhaven.
  • Het is toegestaan om in de daguren discreet alcoholische dranken van buitenaf mee te nemen naar het kampterrein voor eigen consumptie, in eigen tent of wachtschip, door personen van 18 jaar en ouder.
  • Het is niet toegestaan om met geopende flessen of pakken drank over het terrein te lopen.
  • De cafés op het scoutsterrein en op het explorer terrein zijn alcoholvrij.
  • In de medewerkersbar wordt alcohol geschonken. Deze bar is ’s avonds vanaf 22:00 uur ook geopend voor medewerkers en (bege-)leiding van de deelnemende groepen.
  • Het meenemen van eigen dranken naar de cafés is niet toegestaan.

Gezondheid

Vaak is het mogelijk om deel te nemen aan Nawaka. Neem vooraf contact op met onze zorgpost via de helpdesk (helpdesk@nawaka.scouting.nl), zodat je goede afspraken kunt maken.

Op de subkampen is een EHBO doos aanwezig voor de nodige pleisters. Op de centrale markt is een zorgpost aanwezig.

Tijdens het Nawaka is Scoutinglandgoed Zeewolde 24/7 bereikbaar voor thuisblijvers en gasten. Het nummer zal later volgen.

Zwemmen kan tijdens de openingstijden van de havendienst.

In principe altijd, mits voorzien van de juiste verlichting en de normale afspraken hanterend (voldoende reddingsvesten), zie kampregels.

Zwemmen mag, vanwege de vele vaarbewegingen, alleen in het daarvoor bestemde zwemgebied. Hou voor het zwemmen de berichtgevingen vanuit de Havendienst in de gaten.

Verandering van water kwaliteit veiligheid wordt aan gegeven op de post van de Havendienst.

Veiligheid in het water

Zwemmen kan tijdens de openingstijden van de havendienst.

In principe altijd, mits voorzien van de juiste verlichting en de normale afspraken hanterend (voldoende reddingsvesten), zie kampregels.

Zwemmen mag, vanwege de vele vaarbewegingen, alleen in het daarvoor bestemde zwemgebied. Hou voor het zwemmen de berichtgevingen vanuit de Havendienst in de gaten.

Verandering van water kwaliteit veiligheid wordt aan gegeven op de post van de Havendienst.

Programma & Subkampen

Aankomst & Vertrek

Er is bij het landgoed een speciale Kiss & Ride strook. Je hoeft je niet speciaal te melden.

Die kun je kwijt op de parkeerplaats en je aanhanger mag daar ook staan. Je kunt niet met de auto op het terrein komen, Met een terreinwagen brengen wij de aanhangers naar de subkampen. 

Gezien er ca. 4000 deelnemers op één dag aankomen en het erg druk is, is het helaas niet mogelijk om mee te lopen naar de tent. We hebben een bezoekersdag om de tenten te bezoeken.

De aankomst voor alle Welpen week 1, Scouts, Explorers is op maandag 8 augustus 2022. De aankomst voor de Welpen week 2 is op zaterdag 13 augustus 2022.

Om files te voorkomen zal er een aankomst schema gemaakt worden met bloktijden. Het schema zal medio 2022 gepubliceerd worden via de site.

Geen probleem. Neem vooraf contact op met de Havendienst.

Helaas is het niet mogelijk om vooraf materialen naar het Nawaka te brengen of al tenten op het bouwen.

Containers moet je vooraf aanmelden, in overleg kunnen we een plekje vrijhouden. Let op: de container komt niet op het subkamp te staan.

Helaas kun je niet eerder het terrein op.

Een caravan of vouwwagen is niet toegestaan. In overleg met de helpdesk en de kampleiding kan er een uitzondering gemaakt worden in geval van medische redenen.

Je kan in de buurt komen van het terrein door vanaf station Nijkerk bus 142 te nemen richting Zeewolde/Harderwijk en uit te stappen op halte Nulderpad. Vanaf daar is het nog zo’n anderhalve kilometer lopen.

Subkampen

Sommige groepen willen graag bij groepen uit de admiraliteit in het subkamp, andere groepen willen het niet omdat ze met groepen van een andere admiraliteit in het subkamp willen staan. Bij de inschrijving kun je aangeven bij welke groepen je in het subkamp wil staan. Bij de indeling van de subkampen kunnen we hier dan rekening mee houden.

Er worden subkampdagen georganiseerd, op deze momenten kunnen jullie met de subkamp staff overleggen over het subkamp programma.

De eigen leiding blijft hierin altijd in de lead. Mocht het kind naar huis gaan, neem dan contact op met de subkampstaf.

Bouwwerken mogen maximaal 2 meter hoog worden. Bouwwerken hoger dan 2 meter moeten vergunningstechnisch aangevraagd worden en worden vanuit de gemeente bouwkundig gecontroleerd voor aanvang van het kamp. Als je iets wilt bouwen hoger dan 2 meter geef dit dan in de voorbereiding (uiterlijk voor februari 2022) aan bij de subkampstaf. Zij kunnen dit opnemen met Productie.

Voor welpen is dit van 22.00u tot 7.00 uur. Voor de overige subkampen is dit van 23.00 tot 7.00 uur.

Elk subkamp heeft een verschillende sociale media kanalen, zoals een Facebook pagina waar je andere groepen van jouw subkamp kan ontmoeten.

Facebook pagina’s, Instagram en wellicht nog andere socials, mail, specifiekere info volgt.

Nee, je kunt wel een voorkeur aangeven voor bij welke groepen je wilt staan.

Terrein & Faciliteiten

Momenteel zijn we nog bezig met de kaart van de terreinindeling. Hier zal op komen te staan waar welke subkampen zullen zijn en waar de verschillende vletten en wachtschepen komen te liggen. Ook zal hier de Centrale Markt op ingetekend worden.

Als je polsbandje stuk is kan je bij het Kompas een nieuwe halen. Neem het kapotte bandje daarvoor wel mee!

Op vertoon van je legitimatie kan je een nieuw bandje komen halen bij het Kompas.

Na het sluiten van de inschrijvingen hebben we een overzicht van welke wachtschepen er komen en gaat de havendienst een indeling maken. In verband met de diepgang zullen er wachtschepen moeten uitwijken naar WIJ-land.

Sanitair

Op de subkampen zijn douches aanwezig.

Er zijn geen tijden waar binnen je moet douchen. Wel worden de toilet- en douche voorzieningen regelmatig schoongemaakt. Tijdens de schoonmaak van de sanitair units kun je deze niet gebruiken.

Er zal een schoonmaak rooster gemaakt worden, groepen moeten de douches op de subkampen zelf schoonmaken en schoonhouden.

Bij de subkampen en programma velden zijn toiletten aanwezig.

Er zijn voldoende toiletten op het terrein aanwezig.

Er zal een schoonmaak rooster gemaakt worden, groepen moeten de toiletten op de subkampen zelf schoonmaken en schoonhouden.

Bij de subkampen en programma velden zijn watertappunten aanwezig.

Ja, het water uit de kraan kun je overal drinken.
Het kan zijn dat het water iets anders smaakt als je thuis gewend bent. Dit komt door dat het water in jou regio anders gewonnen wordt.

Bereikbaarheid

Je kan in de buurt komen van het terrein door vanaf station Nijkerk bus 142 te nemen richting Zeewolde/Harderwijk en uit te stappen op halte Nulderpad. Vanaf daar is het nog zo’n anderhalve kilometer lopen.

Fietsen op het terrein is voor deelnemers niet toegestaan.

Voor medewerkers is het wel toegestaan om gebruik te maken van hun fiets op het terrein, uitsluitend op wegen en paden.

Op het subkamp zal een fietsenstalling aanwezig zijn. Om een inschatting te kunnen maken hoeveel stalling voorzieningen we moeten plaatsen vragen we om aan te melden via Scouts Online bij de inschrijving dat jullie op de fiets komen.

Nee, er is geen bewaakte fietsenstalling.

Voeding en Horeca

Nee, eigen drankjes drink je bij je eigen tent.

Let op! Alcohol drinken onder de 18 jaar is volgens de wet niet toegestaan en wordt dus ook niet toegestaan tijdens Nawaka.

Nee, er is een separate bar voor 18+ bij Nawaka.

Snel naar...

Whatsapp-uurtje

Elke maandagavond tussen 19.00 en 20.00 uur. Stel je vragen via 06-57746422.